Le Figaro: Rețeta finlandeză care ar putea inspira întreaga Europă. Niciun deces rutier

Le Figaro: Rețeta finlandeză care ar putea inspira întreaga Europă. Niciun deces rutier

Helsinki tocmai a realizat o performanță fără precedent în Europa pentru o capitală importantă: un an întreg fără niciun deces rutier, relatează Le Figaro Autoritățile locale au confirmat publicației finlandeze YLE că ultimul accident mortal a avut loc în iulie 2024. Această realizare spectaculoasă nu este o întâmplare, ci punctul culminant al unei politici „Viziune Zero” implementate printr-o serie de măsuri ferme. La Paris, prin comparație, 31 de persoane au murit pe șosele anul trecut.

Rețeta finlandeză pentru salvarea de vieți omenești se bazează pe patru piloni. Peste jumătate din străzile din Helsinki au acum o limită de viteză de 30 km/h. Măsura, introdusă în 2021, a fost extinsă anul acesta pentru a include zonele din jurul tuturor școlilor. „Limitele de viteză sunt unul dintre cei mai importanți factori în progresul orașului Helsinki”, a confirmat pentru ziarul finlandez Zag Daily Roni Utriainen, inginer de trafic la Divizia de Mediu Urban din Helsinki.

Soluțiile Aplicate
În continuare, designul străzilor a fost complet reproiectat: carosabile înguste, intersecții mai sigure, treceri de pietoni supraînălțate, iluminare îmbunătățită și piste separate pentru biciclete. Totul este conceput pentru a face viteza excesivă fizic imposibilă și pentru a proteja participanții vulnerabili la trafic. Roni Utriainen atribuie, de asemenea, scăderea accidentelor grave rețelei excelente de transport public din Helsinki, care reduce automat utilizarea mașinilor. Cu o rată de satisfacție de 90% în rândul locuitorilor, rețeaua oferă o alternativă la sistemul „doar mașini”.

Ultimul pilon este aplicarea legii. Controlul traficului s-a intensificat cu mai multe camere și radare. Dar sistemul finlandez cu adevărat unic constă în sistemul său de amenzi în funcție de venit: o amendă minoră pentru viteză costă pe toată lumea între 140 și 200 de euro, dar infracțiunile mai grave declanșează „sistemul de amenzi zilnice”, calculat în funcție de venitul net lunar. Sumele pot atinge cote amețitoare: până la 119.000 de euro pentru un șef de top sau 19.500 de euro pentru o persoană bogată, indică France Info într-un raport pe această temă.

Importanța „educației civice colective”
Acest model nu face excepție: Finlanda are cifre exemplare privind mortalitatea rutieră cu vecinii săi nordici. Potrivit Comisiei Europene, Norvegia va avea 16 decese la un milion de locuitori în 2024, Suedia 20, Danemarca 24, în timp ce Finlanda ajunge la 31, mult înaintea Franței (48). Franta tocmai a înregistrat cea mai mortală lună august din 2011, cu 341 de decese.

În acest sens, Uniunea Europeană face presiuni în prezent pentru ca cifrele țărilor nordice să devină norma, cu acțiuni axate pe patru domenii prioritare: dorința de a face infrastructura și vehiculele mai sigure; lupta împotriva principalelor cauze ale accidentelor mortale (viteză excesivă, alcool, droguri, distragere a atenției, nepurtarea centurii de siguranță); și îmbunătățirea îngrijirii post-accident.

Dincolo de aceste instrumente, cazul orașului Helsinki ilustrează importanța civismului colectiv: totul este conceput pentru a proteja utilizatorii și a face asumarea riscurilor neprofitabilă, la toate nivelurile – financiar, social și practic. Pe străzile capitalei finlandeze domnește o atmosferă de calm general: fără tensiuni, fără claxonaturi intempestive, coexistență armonioasă între modurile de transport ușoare și cele motorizate, relatează France Info. O utopie urbană pentru centrele orașelor franceze?, conchide Le Figaro.

Recomanda 1
Recomanda 1

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.